Zincir Temizliği
Temizlik zincir ömrünü doğrudan etkileyen en önemli unsurdur. Zincir açıkta çalışan bir parça olduğu için dış etkenlere karşı savunmasız bir konumdadır. Kir, zincirin yağlanmasını sağlayan maddeleri bünyesinde toplayıp yağlama özelliklerini bozar, sürtünmeyi arttırır. Neticede aşınmalar artar ve zincir ömrü kısalır. Kum, çamur, toz, çer çöp gibi zincire yapışması kolay olan maddeler kısa sürede zincirin üzerinde birikirler. Kullanım yerine göre zincir temizlik işlemlerini planlamanız gerekir. Çoğu üretici her 500km?de zincirinizi yağlayın diye uyarır. Ancak buna uymak ne derece doğrudur tartışmaya açıktır. Çünkü zincir kirlenmesi kullanım koşullarına göre değişen bir yapıdadır. Cross, enduro gibi doğa şartlarında ilerleyen, tozla, çamurla bir arada olan motosikletler çok daha kısa sürede zincir kirletirken, racing, cruiser ve touring tarzı motorlar asfalt ağırlıklı gittikleri için çok daha uzun km?lerde zincir bakımına ihtiyaç duyarlar.
Temizlik zincir ömrünü doğrudan etkileyen en önemli unsurdur. Zincir açıkta çalışan bir parça olduğu için dış etkenlere karşı savunmasız bir konumdadır. Kir, zincirin yağlanmasını sağlayan maddeleri bünyesinde toplayıp yağlama özelliklerini bozar, sürtünmeyi arttırır. Neticede aşınmalar artar ve zincir ömrü kısalır. Kum, çamur, toz, çer çöp gibi zincire yapışması kolay olan maddeler kısa sürede zincirin üzerinde birikirler. Kullanım yerine göre zincir temizlik işlemlerini planlamanız gerekir. Çoğu üretici her 500km?de zincirinizi yağlayın diye uyarır. Ancak buna uymak ne derece doğrudur tartışmaya açıktır. Çünkü zincir kirlenmesi kullanım koşullarına göre değişen bir yapıdadır. Cross, enduro gibi doğa şartlarında ilerleyen, tozla, çamurla bir arada olan motosikletler çok daha kısa sürede zincir kirletirken, racing, cruiser ve touring tarzı motorlar asfalt ağırlıklı gittikleri için çok daha uzun km?lerde zincir bakımına ihtiyaç duyarlar.
Aşağıdaki iki fotoğrafta
farklı kullanım koşullarında zincirin ne derece kirlendiğine bir bakın.
Zincirimizi nasıl
temizlemeliyiz? Birçok kullanıcı farklı teknikler uyguladığını söylemekte,
doğru veya yanlış bunu uygulamaktadır. Bu yanlış uygulamalarla yağsız kalan
keçeler zarar görüp yırtılmaktadır. Örneğin sıkça yapılan bir hata balata
temizleme spreyi kullanılmasıdır. İçinde yağ ve kir çözücüleri bulunan, yağlama
özelliği olmayan bu ürünlerin kullanımı hem O-Ring?lere ciddi zararlar vermekte
hemde O-Ring?in koruduğu yağın özelliğini bozmaktadır. Tamamen yağı zincirden
temizleyen bu kimyasalları kullanmak doğru değildir. Diğer çok önemli hatayı da
özellikle bilgisiz ustalar ve servis çalışanları yapmaktadır. Benzin, mazot
hatta tiner gibi maddelerle zincir temizliği O-Ring?lere zarar vermeye yeter de
artar bile. Bu tarz ürünler eski tip açık zincirlerde rahatlıkla
kullanılabilir. Unutulmaması gereken nokta, zinciri temizlerken bile asla
yağsız bırakmamak gerekliliğidir. –
emizlik için boya fırçası veya diş fırçası, küçük bir kap, bez
parçası, 1lt kadar gazyağı veya zincir temizliği için özel üretilmiş spreye
ihtiyacımız var. - Gazyağına batırılmış fırça ile zincir ve dişlisini iyice
temizliyoruz. Gazyağının en önemli özelliği en katı yağlı kirleri bile kolayca
temizlerken içerdiği yağ ile zinciri de yağlamasıdır. Zincir temizlense bile
bir iki defa daha üzerinden gazyağı geçirmek ulaşılması zor olan ön zincir
dişlisinin de gazyağına iyice bulanmasını ve temizlenmesini sağlar. Fren
diskini de temizlemenizde fayda var. Gazyağı?nın temizleme sırasında diske de
sıçrayabileceği ihtimaline karşı sabunlu su ile diski de mutlaka temizleyin.
Aksi takdirde frenleme performansın da düşme ve dolayısıyla kaza yapma riski
doğabilir. - Yıkama sonrası kurulama işlemini yapıyoruz. Özellikle zinciri kuru
bir bez ile nemden uzaklaştırıyoruz. - Zincirin Yağlanması
Zincir yağları iki
çeşide ayrılır. Sıvı yağ şeklinde olanlar ve ince yoğun kıvamlı (wax ing.)
olanlar. İki üründe zincir yağlamasını başarılı bir şekilde gerçekleştirir.
Aradaki fark kullanım şartlarına göre değişiklik göstermektedir. Yoğun kıvamlı
gress gibi olan yağlar bünyesinde tozu, çamuru, ince kumu kolayca taşır. Bu
nedenle tozlu, bozuk zeminli, topraklı koşullarda yol alan motosikletlerde
kullanılması doğru değildir. Bu koşullarda sıvı zincir yağların kullanımı çok
daha etkin koruma sağlamaktadır. Yoğun yağlar, zincire daha iyi tutundukları
için asfalt yollara ve racing gibi yüksek hızlara çıkan motosikletlerde
kullanıma uygun yağ tipidir. Bu tarz ürünleri bulamama durumunuz olursa 80/90
vites kutusu yağı kullanabilirsiniz.
Adım adım yağlama
Öncelikle yanımıza küçük
bir karton parçası, bez ve yağı alıyoruz. Karton parçası içten yağlama
sırasında yağın başka yerlere sıçramasını engelleme amaçlıdır. Gelelim yağlama
işlemine.
Zincir mutlaka iç kısımdan yağlanmalıdır. Böylece dönme sırasında
yağ merkez kaç ile dışa doğru savrularak zincirin her kısmına ulaşabilir. Zincir
Ayarı
Zincir ayarının
kontrolünü her zaman yapabilirsiniz. Elinizle zinciri alt taraftan yukarı
kaldırdığınızda 1,5 – 2 cm kadar esneme payının olması gerekir. Bu pay, arka
çatalın yukarı aşağı doğru yaptığı hareket sırasında zincirin aşırı gerilmesini
önlemek amacıyla bırakılmaktadır. Ayar sonrası motosikletin üstüne oturup
zincir gerginliğini gözleyerek ayarı kontrol etmelisiniz. Aşırı gergin bir
zincir aşınmayı hızlandırır ve parça kırılmasına neden olabilir.
- Zincirin aşırı boşluklu bırakılması yolda sizi tehlikeye
sokabilir. Zincir dişliden çıkabilir ve janta dolanabilir. Bu sefeple zincir
gerginliğini belli aralıklarla kontrol edip, eğer deneyimliyseniz siz
yapmalısınız yada servisinize bu ayarı yaptırmalısınız.
DİKKAT: Bazı tamirciler aşırı sünmüş
zincirleri biraz daha kullanabilme açısından aradan bakla çıkartma yoluna
giderler veya size önerebilirler. Böyle bir uygulama sonrası hayatınız
tehlikeye girer. Bunun yanında ön – arka zincir dişlisininde aşınmasını
arttırır. Kesinlikle böyle bir işlem yaptırmayınız.
Zincirimi değiştirme
zamanının geldiğini nasıl anlarım?
Bunu anlamanın birkaç
değişik yolu vardır.
1.Zincir sünme payına
bakın. Artık zincirin gerdirme ayarı sonlara yaklaşmışsa zincirin değişme
zamanı gelmiştir.
2.Zincir sesi.
Yağlasanız dahi zincir şakırtıları geliyorsa zincir yatakları oldukça
aşınmıştır. (Zinciri söküp iki ucundan tutup dışa ve içe doğru yapılan çekme-itme
hareketleriyle boşluk durumu rahatlıkla kontrol edilebilir.)
3.O-ring?lerin gözle
kontrolü. Kopmuş, zedelenmiş, boşluk yapmış ise zincirin değişmesi gereklidir.
4.Zincir bakla kontrolü.
Baklalarda çatlama, deformasyon görünüyorsa mutlaka değiştirilmelidir.
Zincir ömrünü nasıl
uzatabilirim?
1.Ani yüklenmelerden
kaçının. Sert debriyaj bırakmak, lastik yakmaya çalışmak, tek tekere kalkma
gibi zincire ani yüklenmelerden kaçının.
2.Bakım periyodunu
sıklaştırın. Her uzun gezi sonrası zincirinizi en azından yağlayın.
3.Kaliteli standartlara
uygun zincir yağlarını tercih edin.
4.Zincir ayarlarınızı
kontrol edin, gerekiyorsa ayarlayın/ayarlatın.
5.Eskimiş bir zincir
dişlisine takılan yeni zincir kısa sürede zarar görecektir. Bu sebeple kullanım
ömrünü doldurmuş zincir dişlisini mutlaka değiştirin. Böylece zincir?in ömrünü
uzatmış olursunuz.
6.Ön zincir dişlisi ve
arka zincir dişlisi hiza kontrolünü mutlaka yapın. Özellikle arka teker sökülüp
takıldıktan sonra bu kontrolü yapmanızda fayda var. Farklı bir hizada çalışma
sonucu zincir açı yapacak, hem ses artacak hemde zincirinizde düzensiz ve hızlı
bir aşınmaya yol açacaktır.
Atalarımız çok güzel bir
söz söylemiş: Bakarsan bağ, bakmazsan dağ olur.â
Motosikletimizi keyifle
sürmek için ona gereken özeni gösterelim.
Hasan Alp İNAN
Kaynak: Motoaktüel
-
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder